Partnerzy:

 

Dieta Młodego Piłkarza w okresie letnim

 

Jak należy komponować dietę dla Młodego Zawodnika ? Jakie składniki powinny się w niej znajdować? Jakie dania najlepiej spożywać, a jakich unikać?

 

Drodzy Rodzice odpowiednia dieta oraz dobór witamin w organizmie dziecka w okresie letnim jest bardzo istotny. Wpływa na odporność, strukturę immunologiczną jak również na kondycję psychiczna i fizyczna organizmu dziecka nawet wówczas, gdy amplitudy temperatury przekraczają przyjęte normy.

Podstawą diety sportowca powinny być węglowodany. Przed treningiem najlepiej jest przyjmować węglowodany złożone: kaszę, pieczywo pełnoziarniste, makarony, a także płatki owsiane.

Z kolei po treningu najlepiej byłoby, gdyby piłkarze przyjmowali węglowodany proste, czyli cukry proste, które są zawarte w owocach.

Głównym składnikiem zbilansowanej diety są białka – kluczowe po treningowej regeneracji mięśni.Bardzo dobrym posiłkiem, który można spożyć w okresie od pół godziny do godziny po zajęciach jest koktajl na bazie jogurtu lub kefiru, połączonego z owocami, orzechami i nasionami, które będą dodatkowo źródłem witamin.

 

 

 

Jeżeli mowa o tłuszczach, to należy obalić mit, że tłuszcze są złe dla sportowców.W przypadku młodych zawodników, są one niezwykle ważne, dlatego, że są też materiałem budulcowym. W diecie warto wymienić takie źródła tłuszczów jak ryby, orzechy, nasiona. Należy jednak unikać ciastek, słodyczy, mocno smażonych mięs i jedzenia typu fast-food!!

Młodzi piłkarze nie mogą zapominać o witaminach. Najlepszym ich nośnikiem są oczywiście warzywa i owoce. Przy intensywnym wysiłku zapotrzebowanie na witaminy jest znacznie większe, niż u zwykłego człowieka.

  

Nie możemy zapominać też o minerałach. Wśród tych, które mają największe znaczenie, należy wymienić magnez, wapń i żelazo. Są niezbędne przy tworzeniu różnego rodzaju enzymów, hormonów. Warunkują prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, który u młodych piłkarzy bardzo często jest nadwyrężany poprzez intensywne treningi.

 


Niezwykle ważnym elementem jadłospisu jest woda. Warunkuje wszelkie przemiany biochemiczne w organizmie. W trakcie intensywnych treningów 
nawodnienie pełni bardzo ważną rolę. Przygotowując nasz organizm w odpowiedni sposób jesteśmy w stanie zwiększyć swoje osiągnięcia na boisku.

 

 

 

 


 

 

Najważniejsze zasady odżywiania dziecka zimą

 

Drodzy Rodzice prawidłowe odżywianie dziecka zimą jest istotnie ważne ponieważ wpływa na lepszą odporność małego organizmu i na utrzymanie odpowiedniej ciepłoty ciała podczas silnych mrozów. Zimą nie tylko trzeba się ciepło ubrać, należy również odpowiednio się odżywiać.

Jadłospis dziecka powinien być urozmaicony w okresie zimy. Należy pamietać o dostarczaniu w diecie witamin i mikroelementów. Witamina C wspomaga odporność organizmu, a najwięcej jej występuje w owocach i warzywach. Mogą to być np. smaczne cytrusy, takie jak mandarynki czy pomarańcze dołączone do drugiego śniadania. Dostepność świeżych owoców i warzyw jest utrudniona, ale zawsze możemy skorzystać z mrożonek. Truskawki, maliny, porzeczki są owocami, które bardzo dobrze przechowują się w zamrażarce. Możemy z nich przygotować ciepły kompot, kisiel albo mus owocowy dodany do jogurtu naturalnego.

 

W tym okresie szczególne znacznie dla zdrowia i odporności młodego organizmu mają regularnie spożywane posiłki (najlepiej pięć razy dziennie), a zwłaszcza pełnowartościowe śniadanie zjadane przed wyjściem do szkoły. Pamiętajmy również o zapewnieniu dziecku odpowiedniej ilości ciepłych dań w ciągu dnia.

Przygotowując posiłki dla dziecka, należy pamiętać o różnorodności składników i obecność najważniejszych grup produktów. W codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć mleka i przetworów mlecznych, dostarczających wapnia oraz cennych witamin. Ważną rolę odgrywają także produkty zbożowe – razowe pieczywo, kasze czy makarony, które są źródłem błonnika oraz niezbędnych do prawidłowego rozwoju, składników mineralnych. Należy zwracać uwagę czy dziecko spożywa odpowiednią ilość płynów, w postaci niegazowanej wody mineralnej.

Odpowiednio układając dietę naszych pociech, a także dbając o to, by jadły systematycznie, możemy w prosty i przyjemny sposób zapobiegać ich zachorowaniom na zimowe choroby infekcyjne.

 


 


 

Wiemy, że osoby, które uprawiają sporty lub są aktywne w sposób umiarkowany rzadziej chorują. Jest to związane z lepszym przepływem krwi, lepszą reakcją dróg oddechowych na zmianę temperatury, lepszą wentylacją płuc. Poprawa metabolizmu na poziomie komórkowym powoduje, że ogólna sprawność organizmu jest większa i odporność się też poprawia. Jak układać dzieciom dietę ? Dieta ma dostarczać dziecku niezbędnych składników odżywczych. Jest to możliwe, jeśli do przygotowania jedzenia używamy pełnowartościowych produktów spożywczych. Szczególnie w żywieniu dzieci należy zadbać o produkty najwyższej jakości.


Oznacza to, że podstawą jadłospisu mają być nieprzetworzone produkty, oparte na pełnych ziarnach zbóż, roślinach strączkowych, warzywach i owocach. Jeżeli rodzice decydują się na podawanie dzieciom mięsa, to ma być ono najwyższej jakości. Ta sama zasada dotyczy jaj, mleka i serów. Jest to podstawa do zdrowego i prawidłowego rozwoju maluchów.
Warto pamiętać, aby wyeliminować z jadłospisu dzieci słodycze oparte na rafinowanym białym cukrze i białej mące, słodzone napoje – proponujemy mineralną wodę niegazowaną.

Nasze zajęcia dodatkowe rozwijają młody organizm wszechstronnie i korzystnie wpływają na ich samopoczucie. Kształtujemy wszystkie cechy motoryczne u dzieci takie jak: szybkość, skoczność, zwinność czy równowagę. Dostarczamy małym dzieciom doświadczeń orientacji w przestrzeni czasu, schematu własnego ciała, koordynacji wzrokowo-ruchowej, wyostrzamy zmysł wzroku i słuchu, umożliwiamy nawiązać kontakty rówieśnicze, uczymy zdrowej rywalizacji i odpowiedzialności za grupę. Twórcy serwisu wybiegają daleko w przyszłość i myślą o długofalowej działalności na rzecz promocji sportu, popularyzacji różnego rodzaju dyscyplin oraz organizacji imprez i wyjazdów sportowych

Nadchodzące wydarzenia

 

urodziny

NEWSLETTER

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera i otrzymywania wielu interesujących informacji o AMP GOOL!
 



premiersport

 

 

Strony internetowe ARWAY